به عنوان دانش آموخته الکترونیک و علاقه مند این حوزه، از زمان آشنایی با هوش مصنوعی ایده ها و طرح های مختلفی از ذهنم می گذشت. در سال 94 که پروژه توسعه کوچینگ آرنا کوچینگ ( در آن زمان، گروه آرتا و بعد از آن کوچینگ دانش بنیان و بعد ها آرنا کوچینگ نام گرفت) به عنوان یک استارت آپ به من محول شد، یکی از دغدغه های من خلق ساختاری بود که بتواند در کوچینگ بدرخشد و بهترین خدمات را برای مراجعین فراهم آورد. آشنایی من با هوش مصنوعی و الگوریتم ها و همچنین تجربه نوشتن فرآیندها در پروژه های مشاوره ای از یک طرف و علاقه مندی به ساختارهای چابک و همچنین جلب رضایت مشتری در کسب و کار، ایده ای فوق العاده در ذهن من ایجاد نمود. ایده ای که در ذهن داشتم و در صدد فراهم کردن زیر ساخت لازم برای آن بودم استفاده از هوش مصنوعی در قالب توسعه یک نرم افزار روی گوشی های هوشمند برای ارائه خدمات کوچینگ بود به این نحو که مراجع به جای مکالمه با یک کوچ، چه در جلسات حضوری و چه در جلسات مجازی، با هوش مصنوعی ارتباط برقرار کند و هوش مصنوعی با انجام فرآیند کوچینگ مراجع را در جهت حل مسائل یا دستیابی به اهداف پشتیبانی و فرآیند را برای مراجع تسهیل کند. البته ساختار ایجاد شده در آرنا کوچینگ بنا به دلایلی تداوم نیافت و من هم با توجه به فعالیت حرفه ای در زمینه مهندسی کیفیت و مشغله های دیگر از این نوع دیگر فرصتی برای پیگیری نیافتم.
اما در چند وقت اخیر که chat gpt رونمایی شد و بعد از اینکه چند روزی با این هوش مصنوعی در ارتباط بودم ایده “مربی مجازی” و ” دستیار مجازی آموزش کوچینگ”در ذهنم زنده شد. در واقع هوش مصنوعی فرصتی جذاب و تهدیدی جدی برای مشاغل پشتیبان خواهد بود. منظور از مشاغل پشتیبان تمامی حرفه هایی هست که به انسان در جهت یادگیری ،حل مسئله، رشد و توسعه، دستیابی به اهداف و … کمک می کنند مثل معلم، مشاور، مرشد، درمانگر، مربی و کوچ .
در این نوشتار تلاش می کنم ابعاد مختلف توسعه هوش مصنوعی و اثر آن بر کوچینگ را بر پایه تجربیات و شناخت شخصی خودم از کوچینگ و نظرات chat gpt ارائه کنم. در ابتدا به صورت مختصر تعاریف کوچینگ و هوش مصنوعی ارائه می شود . در صورتی که نیاز به شناخت بیشتری در حوزه کوچینگ دارید به بخش معرفی کوچینگ و یا مقالات در سایت رایا کوچ به آدرس www.rayacoach.ir مراجعه بفرمائید .
یادآور می شوم که عمده محتوای متون از زبان هوش مصنوعی کلامی شرکت open ai می باشد و برای رعایت امانت متن زبان اصلی نیز ارائه شده است.
هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)
با توجه به گذشت بیش از 50 سال (نام هوش مصنوعی در سال ۱۹۶۵ میلادی به عنوان یک دانش جدید ابداع گردید.) از قدمت هوش مصنوعی (AI) هنوز تعریف واحدی برای آن مورد اتفاق نظر محققین این حوزه ارائه نشده است. ولی عمده تعاریف هوش مصنوعی برای سیستمی است بر محور مفاهیم زیر :
- مانند انسان منطقی فکر کند
- مانند انسان منطقی عمل کند
هوش، نشان دهنده امکان استدلال است و اینکه آیا هوش مصنوعی میتواند به توانایی استدلال دست یابد یا خیر، خود موضوع اختلاف محققان است. کتابهای AI پیشرو، این شاخه را به عنوان شاخه مطالعه بر روی «عوامل هوشمند» تعریف میکنند: هر سامانهای که محیط خود را درک کرده و کنشهایی را انجام میدهد که شانسش را در دستیابی به اهدافش بیشینه میسازد.
بهطور کلی ماهیت وجودی هوش به مفهوم جمعآوری اطلاعات، استقراء و تحلیل تجربیات به منظور رسیدن به دانش یا ارائه تصمیم است. در واقع هوش به مفهوم بهکارگیری تجربه به منظور حل مسائل دریافت شده تلقی میشود. هوش مصنوعی علم و مهندسی ایجاد ماشینهایی هوشمند با بهکارگیری از کامپیوتر و الگوگیری از درک هوش انسانی یا حیوانی و نهایتاً دستیابی به مکانیزم هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی است.
در مقایسه هوش مصنوعی با هوش انسانی میتوان گفت که انسان قادر به مشاهده و تجزیه و تحلیل مسائل در جهت قضاوت و اخذ تصمیم است در حالی که هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویههایی از قبل تعبیه شده بر روی کامپیوتر است.
مربیگری مشارکتی (کوچینگ )
مربیگری مشارکتی یک رویکرد مربیگری است که بر ایجاد مشارکت بین مربی و مراجع متمرکز است تا در جهت دستیابی به اهداف مراجع تلاش کند. بر خلاف رویکردهای مربیگری سنتی ، مربیگری مشترک بر استقلال مراجعین و مشارکت فعال در روند مربیگری تأکید می کند.
مربی و مراجع با هم همکاری می کنند تا زمینه هایی را برای بهبود ، تعیین اهداف و تدوین استراتژی هایی برای دستیابی به آن اهداف شناسایی کنند. مربی به عنوان تسهیل کننده خدمت می کند و راهنمایی و پشتیبانی را ارائه می دهد ، در حالی که مراجع نقش فعالی در کاوش در افکار ، احساسات و رفتارهای خود دارد.
مربیگری مشارکتی را می توان در زمینه های مختلف از جمله تجارت ، آموزش ، ورزش و توسعه شخصی اعمال کرد. این سبک می تواند برای ارتقاء مهارت های رهبری ، بهبود عملکرد تیم ، افزایش خودآگاهی و دستیابی به اهداف شخصی استفاده شود.
به طور کلی ، مربیگری مشارکتی یک رویکرد بسیار مؤثر است که باعث ایجاد یک رابطه مشترک و توانمند بین مربی و مراجع می شود و در نهایت منجر به بهبود نتایج و رشد مراجع می شود.
collaborative coaching
Collaborative coaching is a coaching approach that focuses on building a partnership between the coach and the coachee to work towards achieving the coachee’s goals. Unlike traditional coaching approaches, collaborative coaching emphasizes the coachee’s autonomy and active participation in the coaching process
The coach and the coachee work together to identify areas for improvement, set goals, and develop strategies to achieve those goals. The coach serves as a facilitator, providing guidance and support, while the coachee takes an active role in exploring their thoughts, feelings, and behaviors
Collaborative coaching can be applied in various contexts, including business, education, sports, and personal development. It can be used to enhance leadership skills, improve team performance, increase self-awareness, and achieve personal goals
Overall, collaborative coaching is a highly effective approach that fosters a collaborative and empowering relationship between the coach and the coachee, ultimately leading to improved outcomes and growth
نقش هوش مصنوعی در توسعه مربیگری
هوش مصنوعی کلامی (AI) میتواند با ارائه بازخورد شخصی، تسهیل تمرین و ترویج یادگیری مستمر نقش مهمی در توسعه مربیگری داشته باشد. در اینجا چند روش وجود دارد که در آنها می توان از هوش مصنوعی کلامی در مربیگری استفاده کرد:
بازخورد شخصی: هوش مصنوعی میتواند بازخورد شخصی را به مهارت جویان یا افرادی که تحت آموزش کوچینگ هستند ارائه دهد. با کمک الگوریتمهای یادگیری ماشین، میتواند دادههای عملکرد را تجزیه و تحلیل کند و بینشهایی در زمینههایی که نیاز به بهبود دارند ارائه دهد. سپس مهارت جویان می توانند از این بازخورد برای ایجاد برنامه های آموزشی سفارشی برای مشتریان خود استفاده کنند.
تمرین تسهیلکننده: هوش مصنوعی کلامی همچنین میتواند با ارائه بازخورد بلادرنگ در طول جلسات آموزشی، تمرین را تسهیل کند. این می تواند معیارهای عملکرد، مانند ضربان قلب و الگوهای حرکتی را کنترل کند و بازخورد فوری برای کمک به مهارت جویان برای تنظیم تکنیک و فرم خود ارائه دهد.
ترویج یادگیری مستمر: هوش مصنوعی کلامی را می توان برای ایجاد محیط های آموزشی همه جانبه که سناریوهای زندگی واقعی را شبیه سازی می کند استفاده کرد. با استفاده از شبیه سازی های تعاملی، ورزشکاران می توانند مهارت های تصمیم گیری را توسعه دهند و یاد بگیرند که با شرایط در حال تغییر سازگار شوند.
به طور کلی، هوش مصنوعی کلامی میتواند تجربه مربیگری را با ارائه بینشهای مبتنی بر داده و بازخورد شخصیسازی شده که به ورزشکاران کمک میکند مهارتهای خود را بهبود بخشند و به اهداف خود دست یابند، افزایش دهد. همچنین می تواند به مراجعین کمک کند تا برنامه های آموزشی خود را بهینه کنند، در زمان صرفه جویی کنند و استراتژی های مربیگری موثرتری ایجاد کنند.
The role of artificial intelligence in coaching development
Verbal artificial intelligence (AI) can play a significant role in coaching development by providing personalized feedback, facilitating practice, and promoting continuous learning. Here are some ways in which verbal AI can be used in coaching
Personalized Feedback: Verbal AI can provide personalized feedback to athletes or individuals undergoing coaching. With the help of machine learning algorithms, it can analyze performance data and provide insights into areas that need improvement. Coaches can then use this feedback to develop customized training plans for their clients
Facilitating Practice: Verbal AI can also facilitate practice by providing real-time feedback during training sessions. It can monitor performance metrics, such as heart rate and movement patterns, and provide instant feedback to help athletes adjust their technique and form
Promoting Continuous Learning: Verbal AI can be used to create immersive training environments that simulate real-life scenarios. By using interactive simulations, athletes can develop decision-making skills and learn to adapt to changing situations
Overall, verbal AI can enhance the coaching experience by providing data-driven insights and personalized feedback that help athletes improve their skills and achieve their goals. It can also help coaches optimize their training programs, save time, and create more effective coaching strategies
نقش هوش مصنوعی در توسعه کوچینگ مشارکتی با افزایش ارتباطات و تعامل
هوش مصنوعی (AI) در واقع میتواند نقش مهمی در توسعه کوچینگ مشارکتی از طریق افزایش ارتباطات و تعامل بین مراجعین و مشتریانشان به طرق مختلف ایفا کند:
پردازش زبان بهبود یافته: هوش مصنوعی کلامی می تواند زبان را سریعتر و دقیق تر از انسان تجزیه و تحلیل و پردازش کند. می توان از این قابلیت برای کمک به مراجعین برای درک بهتر نیازها و ترجیحات مشتریان خود استفاده کرد. به عنوان مثال، چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند به سرعت عبارات و کلمات کلیدی را از پاسخ های مشتری شناسایی کرده و از آنها برای ایجاد سؤالات یا پیشنهادات مرتبط استفاده کنند.
شخصی سازی: هوش مصنوعی کلامی می تواند به مراجعین کمک کند تا جلسات مربیگری خود را برای برآوردن نیازهای منحصر به فرد هر مشتری شخصی کنند. سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند پاسخها، ترجیحات و رفتارهای مشتری را تجزیه و تحلیل کنند تا برنامههای مربیگری مناسبی ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر مشتری یک سبک ارتباطی خاص را ترجیح دهد، ابزارهای مربیگری مبتنی بر هوش مصنوعی را می توان برای استفاده از آن سبک برنامه ریزی کرد.
ارتباط کارآمد: هوش مصنوعی کلامی می تواند به مراجعین کمک کند تا با مشتریان خود ارتباط موثرتری داشته باشند. به عنوان مثال، رباتهای گفتگو میتوانند پاسخهای سریعی به سؤالات متداول ارائه کنند و مراجعین را آزاد بگذارند تا روی مسائل پیچیدهتر تمرکز کنند. هوش مصنوعی کلامی همچنین میتواند بازخورد و پیشنهادات را در طول جلسات مربیگری ارائه دهد و کیفیت ارتباطات را افزایش دهد.
در دسترس بودن 24/7: هوش مصنوعی کلامی میتواند خدمات مربیگری را به صورت شبانه روزی ارائه دهد و مشتریان را قادر میسازد تا در زمان نیاز به پشتیبانی دسترسی داشته باشند. چت ربات های مجهز به هوش مصنوعی می توانند پاسخ های فوری به پرس و جوها ارائه دهند، در حالی که دستیاران مجازی می توانند جلسات مربیگری و یادآوری را برنامه ریزی کنند.
تجزیه و تحلیل داده ها: هوش مصنوعی کلامی می تواند به مراجعین کمک کند تا داده ها را در مورد تعاملات مشتری، مانند بازخورد، نظرات و رتبه بندی تجزیه و تحلیل کنند. این اطلاعات می تواند برای پیگیری پیشرفت مشتری و شناسایی زمینه های بهبود در فرآیند کوچینگ استفاده شود.
به طور کلی، هوش مصنوعی کلامی میتواند به مراجعین کمک کند تا ارتباطات و تعامل با مشتریان خود را افزایش دهند، که منجر به جلسات مربیگری مؤثرتر و نتایج بهتر میشود.
The role of artificial intelligence in the development of collaborative coaching by increasing communication and interaction
artificial intelligence (AI) can indeed play a significant role in the development of collaborative coaching by enhancing communication and interaction between coaches and their clients in several ways
Improved Language Processing: Verbal AI can analyze and process language faster and more accurately than humans. This capability can be harnessed to help coaches understand their clients’ needs and preferences better. AI-powered chatbots, for instance, can quickly identify key phrases and keywords from the client’s responses and use them to generate relevant questions or suggestions
Personalization: Verbal AI can help coaches personalize their coaching sessions to meet the unique needs of each client. AI-powered systems can analyze a client’s responses, preferences, and behaviors to create tailored coaching plans. For example, if a client has a preference for a specific communication style, AI-powered coaching tools can be programmed to use that style
Efficient Communication: Verbal AI can help coaches communicate with their clients more efficiently. For instance, chatbots can provide quick answers to frequently asked questions, freeing up coaches to focus on more complex issues. Verbal AI can also provide real-time feedback and suggestions during coaching sessions, enhancing the quality of communication
24/7 Availability: Verbal AI can provide coaching services round the clock, enabling clients to access support whenever they need it. AI-powered chatbots can provide instant responses to queries, while virtual assistants can schedule coaching sessions and reminders
Data Analysis: Verbal AI can help coaches analyze data on client interactions, such as feedback, comments, and ratings. This information can be used to track client progress and identify areas for improvement in the coaching process
Overall, Verbal AI can help coaches enhance communication and interaction with their clients, leading to
more effective coaching sessions and improved outcomes
ادامه دارد…

گردآورنده: احسان اسماعیلی
دکترای حرفه ای کسب و کار ، مدیر و موسس رایاکوچ