کوچینگ چیست؟

کوچینگ ابزار موثر و فوق العاده ای است که می تواند به شما در دستیابی به مهمترین اهداف و حل پیچیده ترین مسائل در بسیاری از ابعاد زندگی مانند کسب و کار، خانواده، روابط، امور مالی، سلامت ، ورزش و … کمک کند.

فلسفه ی کوچینگ

همه ی انسان ها خلاقیت و تدبیر لازم برای حل مسائل خود و رسیدن به خواسته ها و رویاهای خود را دارند و کوچ در این میان نقش یک تسهیل گر را برای مراجع ایفا می کند.

مقدمه ی کوچینگ پذیرش برای تغییر است که در نتیجه آگاهی نسبت به جایگاه و موقعیت فعلی مراجع و توجه به جایگاه مطلوبی که می تواند بدست آورد شکل می گیرد.

نگاه کوچینگ از حال به آینده است و تمرکز آن بر روی گذشته فرد نمی باشد و مانند روانشناسی و درمانگری کاری با گذشته فرد ندارد. در نتیجه مرز کوچینگ از روانشناسی و درمان مشخص و واضح است و برای افرادی که در مسیر خودشکوفایی قرار دارند مناسب است و در غیر اینصورت فرد به مشاوره و یا روانشناس ارجاع داده می شود. کوچینگ به شما کمک می کند تا بتوانید “تعادل” را در “ابعاد زندگی” مانند کسب و کار، خانواده، روابط، امور مالی، سلامت ، ورزش و … خود برقرار کنید. به گونه ای که همه ی جنبه های مهم را همگام با هم جلو ببرید. چرا که گاهی عدم رعایت تعادل منجر به خسارت های جبران ناپذیری می شود.

اولین قدم اساسی در کوچینگ خودشناسی و خودآگاهی است. این به شما کمک می کند تا در مسیر درست قدم بردارید و کمتر دچار اشتباه شوید. اگر شناخت خوبی از خود و توانایی های خود داشته باشید مثال در زمینه ی شغلی و هنگام معرفی خود به بازار کار می توانید موفق تر عمل کنید. کوچینگ پتانسیل های بالقوه ای که در شما وجود دارد را شناسایی می کند، پتانسیل هایی که شاید تا آن لحظه هرگز خودتان متوجه وجود آن نشده بودید.
کوچینگ با روش های خاصی به شما کمک می کند تا خودتان به موانعی که بر سر راه هدفتان وجود دارد پی ببرید و راه حل برطرف کردن آن موانع را بیابید.
کوچینگ خود باوری و عزت نفس را در شما تقویت و فضای مثبتی در ذهن و زندگی شما ایجاد می کند.فرایند کوچینگ یک فرایند نتیجه گراست که در آن کوچ و مراجع در فضایی توام با اعتماد و صمیمیت و به طور کاملا خصوصی از طریق مهارت هایی که کوچ یاد گرفته و با محتوای مراجع پیش می رود.

شهریه دوره

12.250.000

پرداخت نقدی 

10.410.000

طول دوره : 6 ماه

  • 60 ساعت
  • 24 جلسه

مدرس دوره : احسان اسماعیلی

  • دکترای حرفه‌ای مدیریت کسب‌و‌کار
  • مدرس و کوچ حرفه‌ای کسب و کار

گواهی پایان دوره :

تعریف انجمن بین المللی کوچ ها (ICF) 

“کوچینگ مشارکت و همکاری بین کوچ با مراجع در یک فرآیند خالقانه و برانگیزاننده تفکر است که برای مراجع الهام بخش بوده و پتانسیل حرفه ای و فردی او را افزایش می دهد بطوری که موجب افزایش کیفیت زندگی و ایجاد رضایت او  می شود.”
کوچ برای مراجع به عنوان فرد متخصص، در زندگی و کار خود احترام قائل است و معتقد است هر مراجع خلاق، مدبر و کامل است. بر این اساس مسئولیت کوچ کشف، شفاف سازی و هم راستایی با آنچه مراجع می خواهد، تشویق مراجع به کشف خود، استخراج راه حل ها و استراتژی های خود مراجع، حفظ مسئولیت پذیر بودن و پاسخگویی مراجع می باشد. این فرآیند به مراجع کمک می کند در حالی که مهارت های رهبری خود را توسعه می دهد و توانایی های بالقوه خود را رمز گشایی می کند، به طور چشمگیری چشم انداز خود نسبت به کار و زندگی را بهبود بخشد.

برای پاسخ به این سوال که چه چیزی کوچینگ را از سایر حرفه های خدماتی متمایز می سازد می توان بیان داشت:
کوچینگ حرفه ای بر تعیین اهداف، ایجاد نتایج و مدیریت تغییرات فردی، متمرکز است. گاهی اوقات تشخیص و تمایز کوچینگ از سایر حرفه های پشتیبانی فردی و سازمانی، در درک آن مفید خواهد بود. کوچینگ فرآیندی است که طی آن کوچ زمینه یادگیری کوچی را برای بهبود عملکرد و موفقیت شغلی اش فراهم می آورد، این امر از طریق رشد قابلیت های کلیدی مانند مهارت حل مسئله ایجاد می شود، به این صورت که کوچی، بعد از آن بتواند به صورت مستقل با بهره گیری از آن قابلیتها به ایجاد شرایط لازم برای موفقیتش دست یابد.
کوچ فردی است که در پروسه رشد و تحول کنار کوچی قرار میگیرد، افکار و رویکردهای کوچی را به خودش بازتاب می دهد، کمک میکند تا کوچی با نوع نگاهش به مسائل آشنا شود، قابلیتها و ضعفهای خود را ببیند، امکانات و فرصتها را بیابد و بهترین تصمیم ها را در جهت رشد کسب و کار و زندگی خود بگیرد. بنابراین کوچینگ بیشتر از همه چیز درباره خود کوچی است.

کوچینگ یک فرآیند مبتنی بر نقاط قوت است که در آن کوچ بر نقاط قوت فرد بیش از نقاط ضعف او تمرکز می کند و به تحقق بخشیدن به پتانسیل های فرد کمک می کند. به عنوان بخشی از فرآیند کوچینگ، کوچ به صحبت های کوچی گوش می دهد و با طرح سوال و ارائه پیشنهادات به فرد، در بازتعریف خودپنداره او و ادراک از محیط به او کمک می کند. دو مهارت مهم در کوچینگ موثر، گوش دادن فعال و کاوش برای دریافت اطلاعات است (به جای ارائه راه حل یا جهت دهی به فرد).
کوچینگ شامل مکالمات میان یک کوچ و یک مراجع با هدف کمک به مراجع برای دستیابی به یک زندگی شکوفاست.
این مهم با کمک به مراجع با تعیین این که چه چیزی برایشان مهم است و روشن کردن ارزش هایشان محقق می شود.
با داده هایی که مراجع می دهد، هدف های با ارزش و نقشه ای برای رسیدن به آن ایجاد می شود. در بستر این همکاری، کوچ، مراجع را برای رسیدن به اهدافش حمایت می کند.
کوچ سوالاتی عمیق و تحریک کننده فکر از مراجع می پرسد. در نتیجه شما درمی یابید که چگونه به دنیا نگاه می کنید، چه چیزی به شما الهام می بخشد و چه ایده ها یا افکاری مانع پیشرفت شما می شود. شما شروع به دیدن و فکر کردن به موضوعات به صورت واضح تر و متوازن تر می کنید. پرسشگری قدرتمند و گوش دادن موثر از سوی کوچ، به شما کمک می کند که نقشه های اجرایی برای دستیابی به اهدافتان پرورش دهید.
کوچینگ بهترین مفاهیم کسب وکار، روانشناسی، فلسفه، ورزش و معنویات را ترکیب می کند. کوچ ها با مراجعین بر سر موضوعات مختلفی کار می کنند: از کسب و کار و مسائل حرفه ای گرفته تا مسائل شخصی و معنوی. یک کوچ مانند یک حامی، یک رهبر مشوق، یک شریک پاسخگو، یک حقیقت گو و یک پشتیبان می باشد.
کوچ ها آموزش دیده اند تا گوش بدهند، مشاهده کنند و رویکردشان را برای دستیابی به نیازهای مراجع تغییر دهند.
کوچ ها در پی راهکار و راهبرد از درون خود مراجع هستند. آنها بر این باورند که مراجع ذاتا خالق و مدبر است. کار کوچ این است که حمایتی را فراهم کند تا مهارت ها، منابع و خلاقیت مراجع (که آنها را در درون خود دارد) افزایش پیدا کند.

تعریف کوچینگ از نگاه رایاکوچ

کوچینگ فرآیندی نتیجه گراست که با ایجاد تمرکز و آگاهی بخشی، مشارکتی فعال میان کوچ و مراجع برای رسیدن به هدف و خواسته ی مراجع، در مسیری که طی آن خلاقیت مراجع فعال شده و یاد می گیرد چگونه عمل کند تا بهترین نتیجه ممکن را بدست آورد و از این طریق کیفیت زندگی خود را افزایش دهد.

تفاوت و تمایز کوچینگ با روش های مشابه

انسان های الهی و پیامبران به عنوان اولین افرادی که مهارت های کوچینگ را بکار بردند شناخته می شوند. در میان دانشمندان، سقراط از این روش و با پرسشگری قدرتمند برای رشد دادن و آموختن علوم به شاگردانش استفاده می کرد. گالیله معتقد بود که فرآیند آموزش در واقع کمک کردن به افراد برای بیرون کشیدن دانش و آگاهی از درون خودشان است. در قرن شانزدهم میلادی در روستایی در مجارستان، کوچ به کالسکه ای گفته می شد که بطور خصوصی با پرداخت مبلغی شما را از یک مبدا مشخص به مقصد مشخص می رساند.
واژه «کوچ» ابتدا در سال 1830 و در دانشگاه آکسفورد پایه نهاده شد و چهارمین معنای این واژه را تحت عنوان واژهای عامیانه برای یک معلم دانستند. در سال 1830 در زبان عامیانه، کوچ به معنایِ « آموزش دهنده/ پرورش دهنده» بوده و معلمی است که دانش آموز را از طریق امتحان به پیش میبرد؛ همچنین مفهومی ورزشی است که به سال 1861 بر میگردد. البته فعل کوچینگ از دهه 1610 بوده و مفهوم انتقال از طریق یک کوچ به معنای آماده سازی کسی برای یک امتحان از سال 1849 ایجاد گردید.

کوچینگ در طول سالیان

ظهور کوچینگ، فرایندی بسیار تدریجی و کند داشت و چند نظریه وجود دارد که از منشأ این روش شناسی، حمایت می کند و نظریه زیربنایی ریشه ها یک نظریه مهم است که بنیاد کوچینگ را یادآور می شود. ریشه های قدرتمندی از کوچینگ در چندین چشم انداز همچون روانشناسی، علوم اجتماعی، کسب وکار و چندین حوزه دیگر شناخته میشود.

تاریخچه کوچینگ- قبل از 1900

در طول سال های پایانی قرن هجدهم و آغاز قرن نوزدهم، چنین ملاحظه میشد که فلسفه به عنوان شاخه ای جدا از علوم اجتماعی ظهور یافت و از این رو، مطالعات منحصر به فردی برای بررسی پیچیدگی های انسان اجتماعی و فردی انجام گرفت. روانشناسی در شکل اولیه خود در طول دورهای ظهور کرد که توضیحات مبهمی از کارکردهای ذهنی و 8 کار منحصربه فردی بر روی سنت ادراکی وجود داشت. در سال 1879 وندت و جیمز های فلسفی انجام دادند و در طول این زمان، فلسفه تجربه های دردآور روزافزونی را از سر میگذراند، درست مثل تجربه هایی که کوچینگ به نظر میرسد اکنون تجربه میکند. شاخه معاصری از مدیریت مدرن، قطعاً ریشه های بروز آن را در قرن نوزدهم میداند و تا میانه این عصر که نظریه ها و ساختارهایی مثل توسعه، انگیزش، ساختار سازمانی و غیره به وجود آمدند و توجه ها را به انقلاب صنعتی جلب کردند، ادامه یافت. همچنین مدیریت فردی در طول این دوره، صرفا مشاوره بود که در بین سال های 1880 تا 1950 که اولین مشاوران مدیریت به عرصه آمدند، ظهور کرد. تغییرات بسیاری که در دیگر رشته ها در طول این دوره همچون ورزش، هنرهای نمایشی و نیز در زمینه آموزش رخ داد، در اینجا اتفاق نیفتاد. مربی گری ورزشی به عنوان یکی از پایه های کوچینگ نیز در این سال ها رشد کرد.

تاریخچه کوچینگ- دهه 1900 تا 1920

این دوره، دورهای برای پیشرفت های فناوری بوده و چشم انداز خاصی در این بخش از زمان ایجاد نمود. در حقیقت شما می توانید درک کنید که حتی رشته های ریشه ای و بنیادی کوچینگ در طول این دوره به وجود آمدند. صنعتی-سازی، تغییر جهت پیشرفت های در طول این دوره داشت و کشف نظریه نسبیت در فیزیک، نقش بزرگی در این دوره بازی کرد. در حقیقت این زمان واقعاً به سخن گولدمن برمیگردد که بیان کرد: تغییر مکان از مدل مکانیزه به مدل ارگانیک در جهان در حال رخ دادن است. فروید که علاقه افزونی به روانشناسی داشت، اولین فردی بود که در این دوره مباحث روان درمانی را تفسیر کرد. در پایان این قرن، پنج زیر-رشته یا خرده رشته از روانشناسی وجود داشت که دستاورد عظیمی در خود دارد. از دهه 1900 در این موضوع که مدیران چگونه از نظریه های خاص برای عملکرد مدیریتی استفاده می کنند، تفاوت بارزی به وجود آمد. به شکلی که به انقلاب صنعتی که به طور مشخص خواستار تخصصی شدن کار، وحدت فرماندهی، سلسه مراتب زنجیرهای مناسب و هماهنگی فعالیت ها بود، پاسخ بهتر و بیشتری داد. در حقیقت در دهه 1910 چشم اندازهای مدیریت کلاسیک، آغاز به ظهور کرد و در دهه 1920 جنبش روابط انسانی نیز بنیاد نهاده شد. مطالعات مشهور هاثورن در دهه 1920 توسعه یافت و نظریه ها و روش های کسب وکار نیز جهت راه اندازی کسب وکار با نظریه ها و مدل های روانشناسی، تطبیق یافت.

تاریخچه کوچینگ- دهه 1930 تا 1950

پیشرفت های فناوری در طول این دوره به خوبی ادامه یافت و اهداف تولید مدرن به درون زندگی ما وارد شد و اغلب همه جنبه های زندگی همچون مدیریت، آموزش، مشاوره و حتی توسعه به سمت پذیرش مدلی نظامی برای کنترل و فرماندهی پیش رفت. در این دوره زمانی، در واقع تفاوت عقیده در رشته روانشناسی مشاهده شد و در حقیقت با بسیاری از نظریه های فرویدی در این دوره مخالفت شد. جریان دوم روانشناسی، یعنی رفتارگرایی نیز نظریه های فروید
را رد کرد و در واقع رویکرد تجربی از طریق روش های علمی پیشنهاد شد. در حقیقت ظهور و تثبیت رفتارگرایی در طول دهه 1910 تا 1950 عکس العملی به نظریه های فروید بود. در دهه 1950 بود که مازلو و راجرز رویکرد بشردوستانه در روانشناسی را ارائه کردند که به عنوان سومین جریان این بخش شناخته شد؛ جایی که به جنبه های 9 شخصی و پدیدارشناختی تجربه انسانی اولویت زیادی داده شده بود. در طول این دوره، پرلز نیز گشتالت درمانی را عمومی کرد و روانشناسی شناختی، نیز در این زمان شکل گرفت.

تاریخچه کوچینگ- دهه 1960 تا 1970

جنبش بشردوستانه در دهه 1960 ایجاد شد و به کارگران توصیه کرد که مردم نیاز دارند با آن ها به خوبی رفتار شود و در طول این دوره اهمیت برجسته ای به کوچینگ در ادبیات کسب وکار داده شد. در حقیقت مراجعات به کوچینگ از مجلات منابع انسانی استخراج شد و ظهور بیشتر آن در مجلات آموزش و مدیریت بود. در این دوره از سال 1960 تا 1979 ،پانزده مقاله از بیست و سه مقاله که درباره موضوع کوچینگ نوشته شده بود، در مجلات آموزش منتشر گردید. کوچینگ، اهمیت عمده ای یافت و در این راستا، چهار کتاب مدیریتی درباره کوچینگ منتشر گردید و موضوعات اصلی که در جوهره این کتاب ها بیان شده در این باره بود که مدیران چگونه می توانند از کوچینگ برای بهبود عملکرد استفاده کنند. قبل از دهه 1970 واژه «کوچینگِ مجریان » استعمال نداشت و واژه « مشاوره» منحصراً در حوزه کسب وکار به کار میرفت. در ابتدا شرکت ها، مجریان مشاوره را به کار می گرفتند که شبیه به روانشناسان بودند، بنابراین مدیران می توانند جلسات فردی با آنها داشته باشند. رویکرد کوچینگ بعداً معرفی شد و در کاربرد کسب وکار پذیرفته گردید.

 

تاریخچه کوچینگ- دهه 1980

در 1974 تیموتی گلوی مربی معروف تنیس با نوشتن کتاب بازی درونی موجب ایجاد توجه جدی تر به کوچینگ گردید و در همین سال ها بود که ایالات متحده، پتانسیل فرایند کوچینگ در بخش کسب وکار را دریافت و نتیجه گرفت که کوچینگ برای حمایت و یاری مدیران ضروری است. بنابراین آنها می توانند به شرایط لازم عملکردشان دست یابند و نیز به طور مستقیم به بقای کسب وکار یاری برسانند. در این میان، کین الو بود که تاکید کرد همه شکل های کسب وکار لزوماً شامل دو ویژگی اصلی است که مصاحبه های فردی و تمرکز بر عملکرد یا موضوعات مرتبط با عملکرد می باشد. در بریتانیا، موضوع کوچینگ معنای تازهای پیدا کرد و معنای آن به این فرایند بازگشت که شما می توانید بحث های مستقیمی با همکارانتان داشته باشید تا به حل مشکلات همت گمارید و بدین وسیله وظایف مورد نیاز را تکمیل کنید. کوچینگ و مشاوره اغلب به جای یکدیگر به کار برده می شدند. در 1980 توماس لئوناردو که از او به عنوان پدر کوچینگ نام برده شده، خود را به طور رسمی کوچ معرفی کرد و در همین سال انجمن بین المللی کوچ ها افتتاح شد. در این سال ها کوچینگ تسلط خود را بر ادبیات کسب وکار نشان داد. مجلات تربیتی به شدت موفقیت کوچینگ را پذیرفتند و مقاله های زیادی را درباره این مفهوم منتشر کردند و این اتفاق در این دوره به خوبی رخ داد که بنیان کوچینگ با ریشه های آموزش توسعه رهبری و روش مدیریتیِ مهارتهای یادگیری و درک، پیگیری شد. حتی مدل همکاری مشاوره به این موضوع بر میگردد که شباهت های مشخصی با کوچینگ دارد.

 

تاریخچه کوچینگ- دهه 1990 تا 2004

این شگفت انگیز است که چگونگی توسعه روزافزون مفهوم کوچینگ در طول دهه 90 بیان شود و نیز جالب است بیان گردد که ارجاعات به کوچینگ مستمراً در مجلات اشاره شده و چنین مقاله هایی به طور موثری در این دوره افزایش یافته است. توسعه در صنعت کوچینگ چشمگیر بود. در 1992 جان ویت مور کتاب کوچینگ عملکرد را نوشت و با ارائه مدل رشد تحولی جدی در این حرفه ایجاد کرد. در طول این دوره شاهد افزایش تجربه های کوچینگ و تعداد متخصصان کوچینگ در صحنه های مختلف بوده ایم. به طوری که چندین کتاب در حوزه کوچینگ در این زمان به بازار عرضه شد و مقالات تحریر شده در زمینه کوچینگ در نشریه های مختلف طغیان کردند و این تعداد در آغاز دهه 2000 به شدت ارتقا یافت. 39 کتاب درباره کوچینگ نیز در دهه 2000 منتشر شد و به شدت به توسعه قدرتمند کوچینگ کمک کرد.

تاریخچه کوچینگ- 2004 تا 2010

در سال های اخیر، توسعه کوچینگ در مدلهای مختلف تعدیل و اقتباس شده است. به طوری که حوزه های اصلی کوچینگ می تواند در بخش های مختلف کسب وکار به کار گرفته شود و نظریات در بخش روانشناسی منحصراً برای این هدف استفاده گردد. همچنین تأثیرپذیریِ کوچینگ از رشته هایی همچون جامعه شناسی، زبان شناسی و مردم-شناسی قابل مشاهده است و روابط کوچ-مراجع به خوبی و به طور گسترده مطالعه می شود. لذا کوچینگ کسب وکار به ضرورتی در جهان تبدیل شده است و شرکت ها درک کرده اند که نمی توانند بدون کوچینگ، در مسیر صحیح قرار گرفته و پیشرفتی در دستیابی به رشد و توسعه داشته باشند. به علاوه، روانشناسی سازمانی با استفاده از پیشنهاد استراتژی های متعدد، کوچینگ را تقویت کرد و نیز از مشاوره توسعه یافته، برای ایجاد شاخص های کلیدی مدیریت حمایت نمود.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید