• آیا شما یک مدیر هستید که دوست دارد با کارمندان خود رابطه بهتری برقرار کند، تغییرات را در سازمان پیاده‌سازی کند و توسعۀ حرفه‌ای خود را تسریع کند؟
  • آیا شما به دنبال یک روش جدید و مؤثر برای هدایت و رشد افراد و تیم‌های خود هستید؟
  • آیا شما علاقه‌مند به یادگیری یک مهارت ضروری برای رهبران موفق در قرن 21 هستید؟

کوچینگ چیست؟

کوچینگ یک روش حرفه‌ای برای هدایت و رشد افراد و تیم‌ها است که باعث افزایش عملکرد، یادگیری و رضایت آن‌ها می‌شود. کوچینگ بر پایه اصول و فرض‌های زیر استوار است:

– هر فرد دارای پتانسیل، منابع و قابلیت‌های لازم برای رسیدن به اهداف خود است.
– هر فرد دارای حق اختیار، احترام و حمایت در فرآیند رشد خود است.
– هر فرد دارای تعهد، مسئولیت و پاسخگوئی در قبال عملکرد و نتایج خود است.

کوچ چه کسی است؟

کوچ یک شخص حرفه‌ای است که با استفاده از تکنیک‌های گفتار، شنیدار، پرسش و بازخورد، به فرد یا تیم هدف (کلاینت) کمک می‌کند تا:

– به پتانسیل، اهداف و راه‌حل‌های خود پی ببرد.
– برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی عمل خود را بهبود بخشد.
– موانع، چالش‌ها و فرصت‌های خود را شناسایی و مدیریت کند.
– یادگیری و رشد شخصی و حرفه‌ای خود را تسریع کند.

کوچ یک شخص حرفه‌ای نیست که:

– به جای کلاینت تصمیم بگیرد، دستور دهد، نظر بدهد یا راهنمایی کند.
– به جای کلاینت عمل کند، مسئولیت بگیرد، پاسخگو باشد یا نتایج را تضمین کند.
– به جای کلاینت یاد بگیرد، رشد کند، تغییر کند یا بهبود یابد.

مدیر در نقش کوچ کیست؟

مدیر در نقش کوچ یک شخص حرفه‌ای است که با استفاده از مفاهیم و تکنیک‌های کوچینگ، به عنوان یک مدیر، به کارمندان خود هدایت و رشد می‌دهد. مدیر در نقش کوچ با توجه به اهداف سازمانی و شخصی، بازخورد، پرسش و حمایت می‌کند تا:

• به کارمندان خود کمک کند تا به پتانسیل، اهداف و راه‌حل‌های خود پی ببرند.
• به کارمندان خود کمک کند تا برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی عمل خود را بهبود بخشند.
• به کارمندان خود کمک کند تا موانع، چالش‌ها و فرصت‌های خود را شناسایی و مدیریت کنند.
• به کارمندان خود کمک کند تا یادگیری و رشد شخصی و حرفه‌ای خود را تسریع کنند.

چالش های مدیران در سازمان ها شامل موارد زیر می شود:

– کاهش سطح عملکرد
– کمبود نیروی انسانی
– کمبود ارتباطات
– همکاری نامناسب
– فشار برای عملکرد
– عدم وجود ساختار
– مدیریت زمان
– عدم حمایت کافی
– شک و تردید
– کارکنان سختگیر
– انتقال از همکار به مدیر
– فرهنگ کاری ضعیف

دوره کوچینگ برای مدیران، یک دوره جامع است که به مدیران کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای رهبری و هدایت کارمندان خود را ارتقا دهند. در این دوره، موضوعات مختلفی در زمینه کوچینگ و نقش آن در سازمان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. برخی از این موضوعات عبارتند از:

چیستی، چرایی و چگونگی کوچینگ:  در این بخش، تعریف و اهمیت کوچینگ، تفاوت آن با منتورینگ و سایر روش‌های آموزشی، انواع کوچینگ و مدل‌های آن مطرح می‌شود .
سازمان ایده‌آل و سازمان یادگیرنده: در این بخش، ویژگی‌های یک سازمان ایده‌آل و نقش کوچینگ در تحقق آن، چالش‌های پیش روی سازمان‌ها در عصر جدید و نیاز به تغییر و یادگیری مستمر، رابطه کوچینگ با مدیریت و رهبری و نقش اصلی یک رهبر در سازمان یادگیرنده مورد توجه قرار می‌گیرد .
• بهبود عملکرد و بهره‌وری با کوچینگ: در این بخش، فواید کوچینگ برای بهبود عملکرد خود و کارمندان، تاثیر کوچینگ بر رضایت شغلی و تعادل زندگی، نتایج تحقیقات گالوپ در زمینه دلبستگی کارکنان و تجربه شرکت‌های موفق در استفاده از کوچینگ بررسی می‌شود .
• مهارت‌های پایه کوچینگ: در این بخش، چهارپایه کوچینگ شامل گفتار، شنیدار، پرسش و بازخورد، تکنیک‌های مؤثر برای هر یک از این مهارت‌ها، دستورالعمل‌های عملی برای استفاده از آن‌ها در محل کار، راه‌حل‌های آن‌ها آموزش داده می‌شود .

آمار و گزارش های اثربخشی آموزش مهارت های مربیگری برای مدیران 

– طبق یک مطالعه توسط MetrixGlobal، کوچینگ اجرایی به لطف افزایش در زمینه هایی مانند بهره وری و رضایت کارکنان، ROI 788٪ داشت. 77 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که کوچینگ تأثیر قابل توجهی بر حداقل یکی از 9 سنجش کسب و کار دارد.
– نظرسنجی از 100 مدیر اجرایی نشان داد که میانگین بازگشت سرمایه (ROI) کوچینگ اجرایی تقریباً 6 برابر هزینه کوچینگ است. مزایای کوچینگ شامل بهبود روابط کاری، کار تیمی، رضایت شغلی و حل تعارض می باشد.
– مطالعه ای توسط فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) و موسسه سرمایه انسانی نشان داد که فرهنگ مربیگری قوی با سازمان هایی با عملکرد بالا، از جمله موفقیت در تغییرات استراتژیک در مقیاس بزرگ، مرتبط است. فرهنگ کوچینگ موفق دارای شش عنصر بود: چشم انداز استراتژیک، پشتیبانی اجرایی، مهارت های مربیگری مدیر/رهبر، مربیان داخلی، مربیان خارجی و ارزیابی نتایج کوچینگ.
– گزارش PwC پنج اولویت نیروی کار را برای رهبران کسب و کار در مواجهه با تغییرات سریع و مخرب شناسایی کرد که همگی دارای یک جزء افراد هستند: محافظت از مردم، برقراری ارتباط موثر، حفظ تداوم کار، ارزیابی هزینه های نیروی کار و آماده شدن برای بهبودی. این گزارش پیشنهاد می‌کند که رهبرانی که مربیگری دریافت کرده‌اند یا در مهارت‌های مربیگری آموزش دیده‌اند، توانایی بیشتری برای رسیدگی به این اولویت‌ها و حمایت از رفاه فیزیکی و عاطفی کارکنان خود دارند.

دوره مدیر در نقش کوچ

ما در موسسه رایاکوچ آریان دوره مدیر در نقش را در سه سطح، مقدماتی، پیشرفته و حرفه‌ای برگزار می‌کنیم. این دوره‌ها برای مدیران و صاحبان کسب و کاری طراحی شده‌ است که به دنبال یادگیری عمیق و کسب مهارت‌های تخصصی کوچینگ هستند.

هر یک از دوره های مدیر در نقش کوچ توسط اساتید مجرب و حرفه‌ای تدریس می‌شوند و شامل جلسات تعاملی، تمرین‌های عملی و پروژه‌های واقعی می‌باشند. هدف ما ارائه آموزشی با کیفیت بالا و ایجاد فضایی مناسب برای رشد و پیشرفت شما است.

مدیر در نقش کوچ (مقدماتی)

مبلغ سرمایه گذاری

4.900.000 تومان

سرفصل های دوره مقدماتی

بخش 1: مبانی کوچینگ
تعریف و تاریخچه کوچینگ
ضرورت و مزایای کوچینگ برای مدیران و سرمایه های انسانی
تفاوت کوچینگ با سایر روش‌های توسعه و یاری رسان

بخش 2: مهارت‌های کلیدی کوچینگ
ایجاد ارتباطات اثربخش (اعتماد، همدلی و گوش دادن فعال)
برانگیختن آگاهی (پرسشگری قدرتمند، بازخورد اثربخش)
انگیزه و الهام بخشی (تبریک، تحسین و تشویق)

بخش 3: طراحی و اجرای یک برنامه کوچینگ مبتنی بر مدل پایه گراو
طرح مسئله و تعیین هدف (مدل اسمارتر)
تحلیل و ارزیابی شرایط موجود (منابع و موانع)
بررسی راهکارها و انتخاب راهکار بهینه
خلق و اجرای برنامه اقدام

 مدیر در نقش (کوچ پیشرفته)

مبلغ سرمایه گذاری

10.200.000 تومان

سرفصل های دوره پیشرفته

بخش 1: مبانی کوچینگ
تعریف و تاریخچه کوچینگ
ضرورت و مزایای کوچینگ برای مدیران و سرمایه های انسانی
تفاوت کوچینگ با سایر روش‌های توسعه و یاری رسان

بخش 2: مهارت‌های کلیدی کوچینگ
ایجاد ارتباطات اثربخش (اعتماد، همدلی و گوش دادن فعال)
برانگیختن آگاهی (پرسشگری قدرتمند، بازخورد اثربخش)
انگیزه و الهام بخشی (تبریک، تحسین و تشویق)
کارگاه و تمرین

بخش 3: طراحی و اجرای یک برنامه کوچینگ مبتنی بر مدل پایه گراو
طرح مسئله و تعیین هدف (مدل اسمارتر)
تحلیل و ارزیابی شرایط موجود (منابع و موانع)
بررسی راهکارها و انتخاب راهکار بهینه
خلق و اجرای برنامه اقدام
مستندسازی فرآیند کوچینگ
کارگاه و تمرین

بخش 4: مدل های کاربردی کوچینگ (فرایندی و نتیجه‌ای)
مدل اوراکل
کارگاه و تمرین

بخش 5: ابزار‌های مدیریتی کوچینگی
ابزارهای درک و حل مسئله (هرم دیلتس، شش کلاه تفکر و نقش آفرینی)
ابزارهای سنجش و ارزیابی (ارزیابی 360 درجه، نظرسنجی ها، شاخص های کلیدی)

مدیر در نقش کوچ (حرفه ای)

مبلغ سرمایه گذاری

17.850.000 تومان

سرفصل های دوره حرفه ای

بخش 1: مبانی کوچینگ
تعریف و تاریخچه کوچینگ
ضرورت و مزایای کوچینگ برای مدیران و سرمایه های انسانی
تفاوت کوچینگ با سایر روش‌های توسعه و یاری رسان
کارگاه و تمرین

بخش 2: مهارت‌های کلیدی کوچینگ
ایجاد ارتباطات اثربخش (اعتماد، همدلی و گوش دادن فعال)
برانگیختن آگاهی (پرسشگری قدرتمند، بازخورد اثربخش)
انگیزه و الهام بخشی (تبریک، تحسین و تشویق)
کارگاه و تمرین

بخش 3: طراحی و اجرای یک برنامه کوچینگ مبتنی بر مدل پایه گراو
طرح مسئله و تعیین هدف (مدل اسمارتر)
تحلیل و ارزیابی شرایط موجود (منابع و موانع)
بررسی راهکارها و انتخاب راهکار بهینه
خلق و اجرای برنامه اقدام
مستندسازی فرآیند کوچینگ
کارگاه و تمرین

بخش 4: مدل های کاربردی کوچینگ (فرایندی و نتیجه‌ای)
مدل اوراکل
مدل اسکر
مدل اسکار
کارگاه و تمرین

بخش 5: ابزار‌های مدیریتی کوچینگی
ابزارهای درک و حل مسئله (هرم دیلتس، شش کلاه تفکر و نقش آفرینی)
ابزارهای هدف گذاری (روش OKR، کاربرگ رسالت و چشم انداز)
ابزارهای برنامه ریزی (ماتریس اولویت بندی، نمودار گانت، تکنیک پومودورو)
ابزارهای سنجش و ارزیابی (ارزیابی 360 درجه، نظرسنجی ها، شاخص های کلیدی)
کارگاه و تمرین

بخش 6: رویکردهای کوچینگ
رویکرد حل مسئله
رویکرد سیستماتیک
رویکرد تیمی
کارگاه و تمرین

مخاطب دوره مدیر در نقش کوچ

  • یک مدیر فروش می‌خواهد با استفاده از کوچینگ، تیم فروش خود را به سمت اهداف سازمانی هدایت کند. او با شناخت نیازها، ارزش‌ها و انگیزه‌های هر یک از اعضای تیم، می‌تواند با ایجاد ارتباط موثر، اعتماد و تعهد، به آن‌ها کمک کند تا بتوانند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. او همچنین می‌تواند با ارائه بازخورد مثبت و منصفانه، نقاط قوت و ضعف هر فروشنده را شناسایی کند و با تشویق به یادگیری مداوم، رشد حرفه‌ای آن‌ها را تسهیل کند .
  • یک مدیر پروژه می‌خواهد با استفاده از کوچینگ، تیم پروژه خود را به سمت تحقق اهداف پروژه راهنمایی کند. او با شناخت مسئولیت‌ها، توانایی‌ها و انتظارات هر یک از اعضای تیم، می‌تواند با ایجاد هماهنگی، همکاری و همدلی، به آن‌ها کمک کند تا بتوانند بهترین کیفیت خود را ارائه دهند. او همچنین می‌تواند با ارائه پشتیبانی و حل مشکل، چالش‌ها و موانعی را که در اجرای پروژه وجود دارد، برطرف کند .
  • یک مدیر انسانی می‌خواهد با استفاده از کوچینگ، تیم منابع انسانی خود را به سمت بهبود فرآیندهای استخدام، آموزش و ارزیابی کارکنان هدایت کند. او با شناخت استراتژی‌ها، روش‌ها و ابزارهای منابع انسانی، می‌تواند با ایجاد اعتبار، احترام و اخلاق حرفه‌ای، به آن‌ها کمک کند تا بتوانند بهترین خدمات خود را ارائه دهند. او همچنین می‌تواند با ارائه نظارت و راهنمایی، کارآفرینی و نوآوری را در تیم منابع انسانی خود ترویج کند .
  • یک مدیر تولید می‌خواهد با استفاده از کوچینگ، تیم تولید خود را به سمت افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصولات هدایت کند. او با شناخت فرآیندها، استانداردها و معیارهای تولید، می‌تواند با ایجاد انضباط، مسئولیت‌پذیری و ایمنی، به آن‌ها کمک کند تا بتوانند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. او همچنین می‌تواند با ارائه تشویق و تقدیر، تعالی و تحول را در تیم تولید خود ایجاد کند.

اساتید دوره

پیش ثبت نام

نام و نام خانوادگی *
این فیلد را پر کنید
شماره تماس *
این فیلد را پر کنید
ایمیل *
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
توضیحات
این فیلد را پر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید