کوچینگ یک فرایند همکاری و مشارکت بین کوچ و مراجعه کننده است که در طی آن مراجعه کننده با تفکر عمیق و خلاقیت خود، توانایی های شخصی و حرفه ای خود را افزایش می دهد. کوچینگ یکی از مهارت های بارزی است که باید یک مدیر یا رهبر یک سازمان یا کسب و کار دارا باشد و بتواند تیم و مجموعه خود را به خوبی راهنمایی کند.
یادگیری مهارت کوچینگ میتواند به مدیران کمک کند تا با ارتباط موثر، هدایت درست و حمایت از کارمندان، موجب افزایش رضایتمندی، عملکرد و رشد آنها شوند. کوچینگ یک فرایند آموزشی است که در آن یک متخصص با تجربه و مهارت بالاتر نسبت به مدیر، به مشاوره و راهنمایی او میپردازد.
برخی از مهارتهای کوچینگ که برای مدیران مفید هستند:
- ایجاد رابطه صمیمانه با کارمندان و افزایش اعتماد و آرامش آنها
- گوش دادن متمرکز و فعال به نیازها، دغدغهها و پیشنهادات کارمندان
- پرسشگری موثر و باز برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، راه حلها و پتانسیلهای کارمندان
- تاثیرگذاری بر دیگران و الهام بخشیدن به آنها برای تلاش بیشتر و رسیدن به اهداف
- ارائه بازخوردهای سازنده و منصفانه به کارمندان برای بهبود عملکرد و رفع نقصها
- تشویق و تقویت کارمندان برای خلاقیت، یادگیری و رشد فردی
- حل تعارضات درون سازمانی و خارجی با روشهای مناسب
- ایجاد تعادل در تمام ابعاد زندگی شخصی و شغلی
از خدمات کوچینگ استفاده کردن یک انتخاب است که بستگی به نیازها و اهداف هر سازمان دارد. اما بر اساس تحقیقات، کوچینگ میتواند فواید زیادی برای سازمانها داشته باشد، مانند:
• شکوفایی توانمندیهای منابع انسانی. کوچینگ باعث میشود کارکنان مهارتهای خود را بهبود بخشند و پتانسیل خود را به حداکثر برسانند.
• انگیزهبخشی به کارکنان. کوچینگ با ایجاد رابطهای مثبت و حمایتی بین کوچ و مراجع، باعث میشود کارکنان احساس ارزشمندی، اعتماد به نفس و رضایت شغلی داشته باشند.
• راهبردی برای توسعه منابع انسانی. کوچینگ با تعریف و دنبال کردن اهداف شخصی و شغلی، به کارکنان کمک میکند تا رشد حرفهای خود را مدیریت کنند و نقشهای جدید را به خوبی انجام دهند.
• ایجاد تغییرات درونی در کارکنان. کوچینگ با فرآیندهای فکری و عملی، به کارکنان کمک میکند تا نگرش و رویکردهای خود را تغییر دهند و با چالشها بهتر سر و کار داشته باشند.
• ایجاد تغییر در نگرش و رویکرد کارکنان. کوچینگ با فرآیندهای فکری و عملی، به کارکنان کمک میکند تا نگرش و رویکردهای خود را تغییر دهند و با چالشها بهتر سر و کار داشته باشند.
• ایجاد فضایی برای تحقق اهداف فردی و سازمانی. کوچینگ با هماهنگ کردن اولویتها، منابع و زمان، به کارکنان کمک میکند تا نتایج مطلوب خود و سازمان را برآورده کنند.
• کمک به نهادینهکردن فرهنگ سازمانی. کوچینگ با تقویت همکاری، اعتماد، احترام و پاسخگوئی در سطح سازمان، به افزایش همبستگی، همجواری و همافزائی بین اعضاء سازمان کمک میکند.
به طور خلاصه، استفاده از خدمات کوچینگ میتواند چالشهای سازمان را به فرصتهای رشد تبدیل کند.
حذف انتظارات خطرناک
یادگیری مهارت کوچینگ توسط مدیران میتواند به حذف انتظارات خطرناک و ناسازگار از خود و دیگران کمک کند، زیرا:
- کوچینگ به مدیران کمک میکند تا استانداردهای منطقی و قابل دسترس برای خود و کارمندان تعیین کنند و از کمالگرایی ناسازگار پرهیز کنند.
- کوچینگ به مدیران امکان میدهد تا باورهای نادرست و طرحوارههای ناسازگار را شناسایی و تغییر دهند. برای مثال، اگر یک مدیر باور داشته باشد که «من هیچ وقت خوششانس نبودهام» یا «بودن و حضور من اهمیتی ندارد»، ممکن است از خود و دیگران انتظارات غیرعادلانهای داشته باشد.
- کوچینگ به مدیران آموزش میدهد که چگونه با خود-ارزیابیِ انتقادی و نگرانی در مورد ارزیابی دیگران برخورد کنند و به جای تمرکز بر نقصها، به قوتها و پتانسیلهای خود و دیگران توجه کنند.
- کوچینگ به مدیران کمک میکند تا از خود و دیگران درخواستهای مناسب بکنند و در صورت عدم رسیدن به اهداف، با حالتهای شکست به خوبی سر و کار داشته باشند.
به این ترتیب، یادگیری مهارت کوچینگ توسط مدیران میتواند منجر به حذف یا کاهش انتظارات خطرناک و ناسازگار شود و در نتیجه، رضایت شغلی، عزت نفس، همکاری و عملکرد را بهبود بخشد.